עוד סיבה לחגיגה: מהו אירוע שבת חתן?

אירועים ושמחות מחולקים מעצם טבעם לחלקים שונים. גם חתונה איננה רק חתימת מסמך באופן בירוקרטי ומהיר, אלא אירוע אשר נמשך על פני לא מעט זמן. ניתן לראות זאת אפילו כאוסף אירועים קטנים, החל מקבלת הפנים, דרך החופה, הריקודים וישנה גם שבת חתן. מהו אירוע זה? ומה נהוג לעשות בו?

מרחיבים את השמחה ומתחברים לאמונה

שבת חתן היא מנהג נפוץ ופופולארי מאוד, אשר מתווסף לחתונה עצמה ומספק למשפחה ולחברים הזדמנות נוספת להיפגש ולחגוג. כמו כן, יש במנהג זה היבט חזק של מסורת ודת, כפי שרואים במקום המרכזי שניתן בו לתפילות בבית הכנסת. כיום, נהוג לחגוג שבת חתן במלון שמתאים לדרישותיכם, כולל מבחינת סוג הכשרות שזמין בו וזמינות של בית כנסת. מה עושים בשבת חתן?

  • עולים לתורה – בתפילת הבוקר החתן עולה לתורה כ"מפטיר" (ויש לו בכך עדיפות על פני אחרים, מלבד מי שעולה בהקשר יום שנה לפטירה). באופן סימלי, הדבר מבטא את היותו כשיר לנישואים, בתור אדם בוגר שיכול לעלות לתורה.
  • זורקים סוכריות – אל תיקחו את זה אישית, אבל אם אתם החתן המיועד, הולכים לזרוק עליכם סוכריות. כמובן, מתוך כוונות טובות של איחולים שונים, לשפע מזל לזוג החדש, ילדים ופרנסה.
  • שרים – עוד נהוג בשבת חתן לשיר לחתן, כאשר מלווים אותו לבית הכנסת, לאחר הקריאה בתורה ובחזרה מבית הכנסת.
  • מקדשים – לבסוף ישנו אירוע קטן שמכונה בשם "קידוש". במסגרתו, מקיימים סעודה ואמירת לחיים ומברכים את החתן.

 

 

עוד כמה נקודות מפתח

שבת חתן היא בסך הכל אירוע פשוט למדי ולא פורמלי, אבל עשויות לעלות כמובן שאלות רבות מסביבה. אז לקראת התארגנות לחתונה, כדאי לכם לדעת גם את הפרטים הבאים:

  • האם זה חובה? לא. כאמור, מדובר במנהג בלבד. אם כי הוא נחשב למנהג נפוץ מאוד, בעיקר ככל שקרובים לדת ולמסורת, אך לא רק. גם מי שאינם דתיים או בחתונה שבה צד אחד דתי והשני לא, עשויים לקיים שבת חתן.
  • מתי עושים זאת? נהוג לקיים את שבת החתן בשבת שלפני החתונה עצמה או בשבת שלאחריה.
  • איך בדיוק עושים זאת? מעבר למה שציינו, פרטי הפרטים משתנים בהתאם לעדות השונות ומנהגיהן. כתוצאה מכך, גם משך האירוע משתנה מאוד ואיננו קבוע.
  • הקשר לאירועי משנה אחרים – מלבד שבת חתן יש מנהגים רבים אחרים כגון חינה. זה לא אותו דבר ולגבי כל מנהג, יש את האופי המיוחד שלו ואת העדות שבהן הוא מקובל.
  • כמה אנשים יוזמנו? זו היא שאלה מרכזית, מבחינת בחירת המקום המתאים. שיקולי “לוגיסטיקה" כאלה נכנסים בכלל לתכנון חתונות ותכנון של שבת חתן לא שונה מכך עקרונית. יש לתאם בין אנשים שונים, שמגיעים ממקומות שונים בארץ, לפתור אתגרים כאלה ואחרים שצצים וכדומה. מאחר שהאירוע איננו חובה, סביר שיגיעו אליו פחות אנשים, מאשר כמות האנשים שתגיע לחתונה עצמה.
  • לינה במקום – מאחר ששבת חתן היא כאמור בשבת, מוזמנים שהם דתיים לא יגיעו לאירוע ברכב. משמע – הם יצטרכו לשהות במקום או להגיע ברגל. חשוב לקחת זאת בחשבון ולוודא שיש עבורם די מקום לינה ושהמקום מתאים עבורכם מכל היבט חשוב אחר.

ההקשר הדתי

כפי שציינו, ישנו הקשר דתי חזק למנהג שבת חתן. זהו נושא שניתן להעמיק בו בנפרד, אם וככל שזה מעניין אתכם. הגמרא, ספר הזוהר ועוד, מתחברים לכל המתרחש באירוע מיוחד זה. הדברים שמתרחשים בו שואבים מרקע זה. במקביל, האירוע עצמו אמור לחזק ולחבר את המשתתפים לאמונה.

לסיכום

אם כבר שמחה, אז כל המרבה הרי זה משובח. שבת חתן היא תוספת יפה לחתונה וכדאי בהחלט לעשות זאת.

נגישות